Szukaj na tym blogu

czwartek, 5 września 2013

Koleją do Olecka. ( Fakty i Mity )

Koleją do Olecka.
            
           Jest to w tej chwili poza zasięgiem dnia dzisiejszego, możliwe że powróci tu ruch pociągów w latach 2020 +?. Ruch kolejowy zamarł wraz ze starym rokiem 2012, a z nim jedyne połączeni Olecka ze światem poprzez dojazd pociągami.  Na linii kolejowej nr 41 Ełk – Olecko (Gołdap) ruch kolejowy ograniczono na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Dawniej z Olecka przez Ełk pociągi docierały do odległych miast Polski, do Białegostoku, Warszawy, Łodzi Fabrycznej czy Raciborza.
             Po zamknięciu dla ruchu osobowego odcinka Olecko – Gołdap ( 1994), stacja Olecko straciła znaczenie, jako węzeł kolejowy. Tylko po dwa połączenia osobowe do Suwałk i Ełku, ograniczono do minimum przejazdy pasażerskie. Próbowano wykorzystać ten odcinek, do komunikacji międzynarodowej. Pociąg z Warszawy Zach. do Sestokai na Litwie, niedługo tu pojeździł. Zawsze wracał zdemolowany, poprzez gierki przemytników z celnikami. W roku 1998 całkowicie zamknięto ruch pasażerski do Olecka z dwóch kierunków ( z Ełku i Suwałk). Pozostał tylko sporadyczny ruch towarowy – pociąg zbiorowy z i do Ełku oraz Ełk – Suwałki – Ełk pociąg tranzytowy. Tak to rozwój kapitalizmu spowodował upadek węzła kolejowego Olecko. Całkowity ruch pasażerski przejęły linie autobusowe i prywatne samochody osobowe. Linia Ełk – Gołdap oddana do użytku w roku 1879 przestała istnieć, jako twór ogromnej rzeszy kolejarzy, pracujących przy obsłudze tej linii i węzłów kolejowych w Ełku, Olecku, Gołdapi czy Suwałk. Lekką ręką ktoś podpisał decyzję o likwidacji, tego, co w pocie czoła i wyrzeczeń budowano latami, aby przyspieszyć rozwój gospodarczy tych terenów Polski. W roku 2005 w dość szumny i medialny sposób reaktywowano połączenie kolejowe na odcinku Ełk – Olecko – Ełk. Z początku jedynie połączenia osobowe – szynobusami z Olsztyna. Z czasem uruchomiono połączenia do Suwałk, ale tylko jeden pociąg pośpieszny. Stacja Olecko znowu błyszczała w fleszach fotoreporterów robiących zdjęcia dla polityków, dumnych ze swoich osiągnięć. Ale szybko te światła zaczęły blednąć w cieniu coraz większych strat finansowych PKP na tym odcinku. Podział państwowego przewoźnika na poszczególne spółki, był ponownym gwoździem do trumny dla tej nieszczęsnej linii. Zlikwidowano połączenia pospieszne z Suwałk – do Gdyni, Wrocławia. Gdy pociągi osobowe przejął Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie to zaczęły się kłopoty z dofinasowaniem tego odcinka. Próbowano ograniczać połączenia, próbowano zamknąć ten odcinek, aż w końcu roku 2012 zamknięto całkowicie dla ruchu pasażerskiego. Zamknięto, ale już bez szumu fotoreporterskich fleszy i bez uśmiechów polityków, których zabrakło tego ostatniego dnia w Olecku. I tak Stacja Olecko przestała istnieć w rozkładach jazdy pociągów pasażerskich w kurczącej się sieci.
                    Znaczenie tego odcinka linii kolejowej Ełk – Gołdap jest dziś minimalne, obsługiwane jedynie przez ruch towarowy o małym znaczeniu. A planowany przebieg Rail Baltica po roku 2020(?) jest dziś marzeniem, ale na razie tylko na papierze. Zlikwidowany bardzo ważny Ełcki Węzeł Kolejowy z silną dawniej infrastrukturą ( Lokomotywownia, Wagonownia i Służba Ruchu) jest wielkim minusem, dla tego pomysłu. A późniejszy pomysł podziału na przeróżne spółki i fizyczna likwidacja zaplecza technicznego w Ełku, jest krokiem do tyłu dla utrzymania tej kolejowej drogi do i z Europy. Zapewne odezwą się głosy o barwie ekonomicznej, bardzo głośnych dziś. Ale czy wszystko jest oparte dziś na ekonomii i biznesie. Komunikacja publiczna winna być stawiana wyżej czoła ekonomistów i biznesu. Dziś, gdy świat stawia na kolej, tu stawia się, ale krok do tyłu. Czy wraz z wyborami ( do Sejmu czy Samorządów znajdzie się ktoś odważny, aby podjąć temat linii Ełk – Olecko w swoim programie czy aż do momentu (?) realizacji Rail Baltica dalej będzie tu panowała cisza?

Autor Mazurskiego Blogu
  


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...