Szukaj na tym blogu

czwartek, 13 marca 2014

" Koniec pociągu Ełk - Olecko ? " - Fakty i Mity

         Kolejowe szlaki na Warmii, Mazurach Podlasiu, kurczą się z każdym nowym rozkładem jazdy pociągów. Przez to możliwości przemieszczania się koleją cofają się do XIX w. W czasach kosmicznych podbojów, rozwoju nauki, szybkiej cyfryzacji dnia codziennego, podstawowy środek komunikacji publicznej przechodzi do lamusa. Oczywiście jedną z przyczyn ograniczania tej formy przemieszczania się, jest motoryzacja i łatwiejszy dostęp do samochodów. Można z tym zgodzić się jak i również nie zgodzić się. Następna z przyczyn jest duże bezrobocie na tutejszych ziemiach, a więc ograniczone poruszanie się tutejszych mieszkańców. Również rozwarstwienie PKP na przeróżne spółki, a zwłaszcza wydzielenie Przewozów Regionalnych i przekazanie Wojewódzkim Samorządom. Efekty tychże reform widać po rozkładzie jazdy.
     
         Stacja Ełk – Osobowa traci swoje znaczenie, powoli przekształca się w mało znaczącą stacyjkę. Lata, gdy rytm dnia codziennego był tu huczny, a atmosfera sprzyjała rozwojowi tutejszego węzła, odchodzi powoli w cień. Wielki ośrodek pracy, jakim był Węzeł Ełcki, zamienił się w pustkowie, dawne ślady świetności straciły na blasku. Widać to dosłownie na każdym murze i ścianie kolejowych obiektów (jeszcze). Remontowany obecnie kolejowy dworzec (o ileś tam lat za późno) jest stanowczo za duży, jak na obecne zapotrzebowanie podróżnych. Pustki panujące między poszczególnymi przyjazdami i odjazdami pociągów, gołębie fruwające po poczekalni, czasem bezdomni chowający się przed chłodem, kolejki aż pod drzwi wejściowe w dni odjazdu studentów z okolic (Gołdap, Olecko, Suwałki, Augustów) to dzisiejsze oblicza dworca ełckiego. To i tak jest dobra sytuacja, niż na innych dworcach zapomnianych przez kolej. Taki obiekt w Olecku, dawniej tętniący życiem, a dziś bez ruchu podróżnych, kasa zamknięta na głucho. Bufet dla zagubionych podróżnych, dworcowa restauracja z ciepłą strawą, a i piwo można było wypić tu. Ruch na stacji Olecko był dość intensywnym, pociągi kursowały w trzech kierunkach – Ełk, Gołdap, Olecko (do 1945 r. również do Kruklanek), a kursy pociągów docierały do Raciborza, Łodzi Fabrycznej, Warszawy Zachodniej, Olsztyna czy Białegostoku. Po ”Okrągłym Stole” w 1989 r. ruch pociągów zaczęto drastycznie ograniczać, aż do zamknięcia ruchu dla poć. osobowych na odcinku Olecko – Gołdap (1993) , jedynie pozostało połączenie osobowe dla dwóch par pociągów Ełk – Suwałki, Suwałki – Ełk. Na stacji Olecko mijały się owe pociągi w porze rannej i popołudniowej. Frekwencja była coraz niższa, a i składy pociągów coraz krótsze. Aż zamknięto całkowicie ruch pasażerski na odcinku Ełk – Olecko, Olecko – Suwałki (1999). Wielkim testem dla stacji Olecko był dzień 8 Czerwca 1999 r. podczas wizyty w Ełku Ojca Świętego Jana Pawła II. Przez Olecko kursowały wówczas specjalne pociągi z pielgrzymami z Gołdapi, Suwałk i Augustowa. Test wypadł doskonale, kolejarze wywiązali się ze swoich obowiązków bardzo dobrze, gorzej wypadli decydenci zamykając za dwa i pół miesiąca całkowicie ruch pasażerski w obrębie stacji Olecko. Przez stację funkcjonował jedynie sporadyczny ruch towarowy, pociąg zdawczo – manewrowy Ełk – Gołdap – Ełk i pociąg tranzytowy Ełk – Suwałki – Ełk. Ponownie otworzono połączenie od stacji Olecko do Ełku w lutym 2005 r. Obsługę połączeń 3 par połączeń podjęły się Przewozy Regionalne jeszcze pod szyldem PKP i przy współpracy Urzędu Marszałkowskiego woj. Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie za pomocą szynobusu (stacja macierzysta Olsztyn). Oczywiście zrobiono z tego Wielkie Show, było uroczyste otwarcie połączeń Olecka ze światem (przez Ełk). W następnym roku 2006 na same wakacje uruchomiono połączenia z Ełku przez Olecko do Suwałk. Tym razem były to połączenia pociągów pośpiesznych, Wrocław – Suwałki, Szczecin - Gdynia – Suwałki. Szybko jednak zlikwidowano połączenia z Suwałk przez Olecko i dalej do Ełku w roku 2010. A zatem odcięto kolejnym razem mieszkańców Olecka i okolic z odległymi regionami kraju. W międzyczasie PKP przekazało Przewozy Regionalne samorządom wojewódzkim, a tym samym PKP SA pozbyło się przewoźnika osobowego, obsługującego połączenia lokalne i międzywojewódzkie. Nowi właściciele spółki (samorządy wojewódzkie) zaczęły ciąć najmniej rentowne wg. ich oceny, połączenia. Trafiło na linię Ełk – Olecko, pomimo protestów mieszkańców i turystów, połączenie trafiło do lamusa. Bez wielkiej fety zamknięto 31 Grudnia 2012 r. linie Ełk – Olecko i tak upadły marzenia o kolejowych połączeniach Olecka z resztą kraju. Koniec pociągu Ełk – Olecko stał się faktem dokonanym.

               
        Krążą mity, iż w raz z planowaną budową Rail Balticy przez Olecko, będą reaktywowane połączenie przez Kruklanki do Giżycka, jak również i do Gołdapi. Być może i jest to możliwe, skoro budowano owe linie w XIX w. to tym bardziej teraz w erze lotów w Kosmos będzie to łatwiejsze. Choć po widokach, jakie panują na stacjach w Ełku, Olecku czy Gołdapi (obrazy z Księżyca) jest to wielkie wyzwanie, które czeka budowniczych tejże linii łączącej Olecko i Ełk z resztą kraju i Europy. Infrastruktura w Ełku uległa albo zniszczeniu lub zmieniło się jej przeznaczenie, czy brak zaplecza technicznego będzie sprzyjać rozwojowi (po raz któryś) tutejszego kolejnictwa? To zapewne pokaże czas, być może teraz będzie już na stałe połączenie Olecka z krajem i Europą. 

13 - 03 - 2014





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...