Szukaj na tym blogu

niedziela, 13 lipca 2014

Otworzyć kolejowe połączenie Ełk - Suwałki - Fakty i Mity

         Niebawem nastąpi otwarcie po generalnym remoncie dworca kolejowego w Ełku, na stacji Ełk Osobowa. Na zewnątrz dworzec prezentuje się okazale, będzie zapewne wizytówką stolicy Mazur, zakres robót dotyczył głównie budynku dworcowego. Przydałoby się jeszcze wyremontować tunel prowadzący na perony i same perony, a także pomyśleć z czasem o wiatach nad peronami. Jest ogólnie dobrze, idzie odnowa kolejowa w Ełku, ale jest te zawsze, ale.  

          Odremontowany dworzec ma służyć głównie podróżnym, aby mogli dostać się tam gdzie to dziś jest możliwe. Oferta przewoźników kolejowych w Ełku jest na dzień dzisiejszy skąpa. Należy się cieszyć, iż i w Ełku dokonano długo oczekiwanego remontu, dworzec cieszy oko. Trzeba jeszcze poczekać, aby obejrzeć wnętrze, ale chyba powinno też cieszyć oczy podróżnych. Gorzej może być z ofertą pociągów z tutejszej stacji. Niedawno lokalne media przekazały wiadomość, iż nie znikną istniejące połączenia kolejowe z Ełku i do Ełku. Czy to dobra wiadomość? Być może i dobra, ale, dla kogo dla decydentów, którzy wydają takie decyzje zza biurka, czy dla podróżnych szukających odpowiednich dla nich połączeń? Dziś z Ełku można dojechać do Olsztyna Gł. przez Korsze (7 połączeń), przez Pisz (2 połączenia) i do Białegostoku (6 połączeń) - w okresie wakacyjnym. Pociągami TLK można dostać się do Szczecina i do Gdyni oraz do Katowic przez Warszawę. PR uruchomiły sezonowy pociąg Ełk – Grodno i to wszystko, na co stać przewoźników.  Jeszcze nie tak dawno istniały połączenia w pięciu kierunkach ze stacji Ełk Osobowa, a ruch na torach był ciągły, tłumy podróżnych na peronach i na poczekalni dworcowej, bar oblegany dzień i noc. Kolejki przy kasach, oferta podróży przebogata jak na tutejsze warunki techniczne. Kursowały pociągi do Wrocławia, Poznania, Szczecina, Gdyni, Lublina, Zakopanego, Krakowa, Raciborza, Jeleniej Góry, Warszawy, Łodzi, Berlina, Gołdapi, Suwałk, Mrągowa, Szczytna, Osowca, Sestokai, Grodna, Kielc. Trzy kierunki do Olsztyna ( Korsze, Mrągowo, Szczytno), do Gołdapi przez Olecko i do Suwałk, do Białegostoku. Tyle o historii, która powinna być przypominana bezustannie dla podróżnych, że stacja Ełk Osobowa była prężnym ośrodkiem kolejowym, z silnym zapleczem technicznym (Lokomotywownia, Wagonownia i Służba Ruchu). A dziś jest jedynie przelotową stacyjką dla pociągów TLK i PR. Znaczenie Ełckiego Węzła Kolejowego upadło, jest plan budowy Rail Baltica przez Ełk, Olecko, Suwałki, ale to na razie plany. Gdzieś tam przewijają się informacje o elektryfikacji odcinka Ełk – Korsze, co by połączyło Białystok z Olsztynem bezpośrednią możliwość dotarcia bez zmiany lokomotywy w Ełku i Korszach, a przez to szybszy przejazd. Pomysły są ambitne, być może spóźnione, ale dobrze, że w ogóle są, bo w dzisiejszym lesie biurokratyzmu ciężko wyjść z takimi pomysłami. I tak pomysły idą w głównych trasach kolejowych, ale te boczne już nie tak dobrze się mają. Odremontowany odcinek Ełk – Pisz i dalej do Olsztyna, jest wykorzystany tylko przez dwa połączenia osobowe, a można byłoby lepiej to wykorzystać za pomocą zwiększenia ilości połączeń, do chociaż czterech na dobę. Zamknięta linia Ełk – Orzysz i dalej do czerwonki przez Mikołajki i Mrągowo jest zapomniana przez przewoźników i omijana. A też tu były remonty torów, które nie są wykorzystywane. Co do odcinka Ełk – Olecko, dalej do Gołdapi i z Olecka do Suwałk, to już całkowicie zapomniane są przez przewoźników pasażerskich. Z Olecka do Gołdapi brak całkowity dojazdu, a do Suwałk przez Olecko jeszcze można dojechać, (kursują pociągi towarowe), ale czas przejazdu skutecznie odstraszył TLK i PR. Czy powrócą pociągi osobowe na odcinku Ełk – Olecko – Suwałki, ale takie, co będą przydatne też i dla miejscowych podróżnych, a nie tylko tranzytowe? Planowana inwestycja Rail Baltica pokaże, czy jeszcze powrócą pociągi na zapomniane przez świat szlaki kolejowe.

            Czy podział PKP na duże ilości spółek, oddzielenie PR sprzyja reformom kolejnictwa na terenie byłego Ełckiego Węzła Kolejowego? Likwidacja zaplecza technicznego, zubożenie oferty dla podróżnych, w oddali plany budowy Rail Baltica, elektryfikacja odcinka Ełk – Korsze, rosnąca średnia wieku pracowników istniejących spółek, a odremontowany Dworzec Kolejowy w Ełku, który nowym wyglądem cieszy oko, ale żeby tak jeszcze cieszyć się można było zwiększeniem oferty dla podróżnych, a tym samym przywróceniem choćby w minimalnym stopniu miejsc pracy dla i tak tonącego w bezrobociu, miasta Ełk i okolic.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...