Szukaj na tym blogu

środa, 22 października 2014

Darmowa komunikacja ( publiczna ) ? - Fakty i Mity.



       Człowiek zawsze szukał sposobów komunikacji z drugim człowiekiem, były to różne praktyki, szukał coraz to nowych pomysłów, nie zawsze zgodnych z oczekiwaniami. Od zamierzchłych czasów dotarcie gdzieś na daną odległość lub przekazanie pilnej wiadomości, sprawiało człowiekowi jakieś tam problemy, które poprawiał w miarę aktualnych możliwości oraz zasobów finansowych, (od kiedy rola pieniędzy zagościła na wysokim szczeblu życia człowieka). Poprzez wieki człowiek udoskonalał komunikację, aż do momentów wielkich wynalazków w XIX i XX wiekach. Dziś nie ma większych problemów, aby przemierzyć jakąś odległość na świecie, jest tyle możliwości komunikacyjnych, że problemem robi sposób wyboru. Sporym problemem jest też zasób gotówki, tych, co stać na luksusy jest coraz mniej, a przybywa tych, co patrzą na ceny za bilety np. czy wybrać szybki samolot czy czasochłonny przejazd koleją, samochodem czy autobusem, a i w tych przyziemnych środkach lokomocji jest duża różnica finansowa.
   
       Dzisiejsza komunikacja publiczna jest za mało dopieszczana przez odpowiednie władze. Ciągłe zmiany rozkładów jazdy (dotyczy kolei), jak również brak połączeń dopasowanych do danego regiony ( Mazury i Podlasie). Wiele można byłoby podać przykładów odsuwania znaczenia komunikacji publicznej, a przez to wzrost ilościowy samochodów osobowych i ciężarowych, a sieci drogowych tak szybko nie przybywa. Miasta i ogrom wsi są przeładowane samochodami (człowiek musi się czymś poruszać na dalsze odległości), a nie wszędzie są obwodnice i dobra komunikacja miejska (autobusowa, tramwajowa czy kolejowa). Przewijający się od lat temat darmowej komunikacji wraca jak bumerang, co jakiś czas, sam pomysł jest dobry, ale idą za tym ogromne finanse i niewiele jest gmin, co na ten krok się decyduje ( dotyczy to głównie komunikacji miejskiej). Jest też wielki plus dobrej „darmowej” komunikacji, mniej korków na ulicach, zdrowsze środowisko naturalne (Mazury Cud Natury), a i mniej zajętych placów przez parkingi itd. Jednakże, aby ten zamiar wypalił należy mieć worek pomysłów. Nowoczesny tabor i sieć linii, doskonały rozkład jazdy zadawalający ogromną część pasażerów, jednym słowem, transport miejski musi być na granicy idealności, ale czy to możliwe?
       Dziś komunikacja miejska daje wiele do myślenia, autobusy kursujące w godzinach szczytu dają możliwości w miarę dobrego dotarcia z jednego miejsca w inne, choć można wyszukać też i białym plam na mapie MZK Ełk. Po za godzinami szczytu i w dni wolne, sytuacja zmienia się. Przykłady – brak dobrego skomunikowania oś. Konieczki z Dworcem Kolejowym, brak dobrego dojazdu do Centrów Handlowych ( Castorama, Brama Mazur, Tu i Teraz, Kaufland, Tesco – dotyczy mieszkańców jak i pracowników owych galerii). Taka galeria czy wielkopowierzchniowy sklep czynny jest dla klientów np. od godz. 6.00 do 22.00, ale pracownicy muszą pracować nieco dłużej, a wrócić trzeba nieraz na drugi koniec miasta, a czym? Prywatnym samochodem (nie każdego pracownika jest stać) lub na piechotę, nieraz przed lub po północy, a większość pracowników galerii stanowią kobiety. Dobrym na dziś pomysłem byłaby nocna linia autobusowa jak np. linia nr 11, lecz jednocześnie w obie strony i przejeżdżająca przez ulicę Targową (Kaufland). Można też uruchomić specjalną linię sezonową, nocną do powrotu z imprez organizowanych przez MOSiR czy ECK na plaży miejskiej lub innych miejscach.
  
        Komunikacja zbliża człowieka do człowieka, daje ogromne możliwości, oszczędności, ochrony środowiska itd. A czy darmowa, z ulgami czy płatna, to już zależy od możliwości danego regionu. Komunikacja publiczna powinna służyć mieszkańcom, aby mogli realizować swoje obowiązki i przyjemności. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...