Szukaj na tym blogu

sobota, 22 listopada 2014

Linia kolejowa Ełk – Olecko ( Gołdap, Suwałki ) bis. Fakty i Mity


             Zapomniana dziś linia kolejowa z Ełku do Olecka (Gołdap), a dalej do Suwałk, przez obecnych przewoźników pasażerskich, była swego czasu dość atrakcyjnym i obleganym szlakiem kolejowym prowadzącym z centralnej Polski (Warszawa, Łódź) w kierunku Gołdapi. Kurowały wówczas pociągi do i z Łodzi Fabrycznej i Warszawy, a frekwencja była imponująca, dziś to marzenie obecnych przewoźników. W dniu dzisiejszym, aby dostać się do Gołdapi, należałoby od nowa stworzyć całą infrastrukturę kolejową, ale czy to jest jeszcze możliwe?

       W kampaniach przedwyborczych wiele padało słów o modernizacji linii kolejowych na terenie Polski Północno – Wschodniej. Planowana jest wielka inwestycja Rail Baltica przebiegająca przez Ełk, Olecko, Suwałki i dalej w kierunku granicy polsko – litewskiej. Zapewnienia polityków są piękne i dające szanse rozwoju dla Mazur i Podlasia. Te słowa niech zostaną zrealizowane z korzyścią dla mieszkańców tych ziem i turystów mogących swobodnie poruszać się po przepięknych okolicach Mazur i Suwalszczyzny. Szkoda, że tak szybko zlikwidowano połączenia kolejowe na wielu szlakach kolejowych Mazur i Warmii. Ełk, dawniej prężny ośrodek kolejowy (pięć kierunków połączeń) – dziś został tylko cień tej wielkości. Opustoszałe budynki dawnej Lokomotywowni straszą swym wyglądem, rdzewiejące parowozy przypominają o minionej świetności parowozowni. Puste tory postojowe wzdłuż peronów stacyjnych, zarośnięte pamięcią o wielkiej liczbie odstawianych tutaj składów osobowych. Tory ogólne wzdłuż ulicy J. Dąbrowskiego, dawnie zapełnione wagonami z szeroką gamą towarów, dziś opustoszałe, służą głównie, jako tory postojowe dla lokomotyw (paradoks, obok nieczynnej lokomotywowni). Wielkim plusem dnia dzisiejszego jest odremontowany budynek dworca kolejowego, piękny, oświetlony nocą, lecz w środku pusty, powiewający chłodnymi decyzjami o ciągłym ograniczaniu połączeń z Ełku w kierunku Olsztyna czy Białegostoku, a napweno minusem jest ciągła zmiana rozkładów jazdy pociągów. Hala poczekalni jest ładna, przestronna, kasy czynne tylko w wyznaczonych godzinach, dawniej czynne całodobowo. Miejsca do siedzenia nowoczesne, niekoniecznie wygodne. Plusem jest dojazd do WC dla wózków osób niepełnosprawnych, minusem wprowadzona opłata dla korzystających z WC, choć od chwili otwarcia dworca było to gratisowe. Winda jest też, ale dalej na perony brak podjazdu. Przydałoby się więcej informacji typu tablic informujących o odjazdach i przyjazdach pociągów, gdyż jak jest nieczynna kasa, to trudno jest się zorientować gdzie dany pociąg jest podstawiony, a także informacje o przybyciu pociągów. Na dworcach w Olsztynie i Białymstoku takowe tablice funkcjonują i jest dobrze. Ełk, jako największy węzeł kolejowy między Olsztynem a Białymstokiem, dziś jest pozbawiony tej rangi. Trzy linie kolejowe do Olsztyna, do Białegostoku i Olecka.
- Ełk – Korsze – Olsztyn, odcinek Ełk – Korsze oczkuje na elektryfikację, ruch osobowy i towarowy na całym odcinku.
- Ełk – Orzysz – Czerwonka (Olsztyn), – tu brak połączeń osobowych, ruch towarowy sporadyczny.
- Ełk – Pisz – Szczytno (Olsztyn), – dwie pary połączeń osobowych i sporadyczny ruch towarowy.
- Ełk – Białystok, linia zelektryfikowana od 1990r, ruch osobowy i towarowy na całym odcinku.
- Ełk – Olecko (Gołdap, Suwałki), - zawieszony ruch osobowy, ruch towarowy na całym odcinku, Olecko – Gołdap zamknięty dla ruchu osobowego i towarowego.
Przewozy Regionalne, jest głównym przewoźnikiem na terenie węzła ełckiego, oferta jest uboga, a niedaleka granica województw warmińsko – mazurskiego i podlaskiego nie sprzyjają dobrym połączeniom. Intercity obsługuje tylko dwie pary pociągów TLK – przejściowych na szlaku Białystok – Ełk – Korsze – Olsztyn. Brak zainteresowania odcinkami Ełk – Olecko czy też Ełk – Orzysz – Czerwonka. A przecież tyle jest atrakcji turystycznych, ośrodków wczasowych czy też po porostu piękne widoki Mazur. Turystyka jest wielkim plusem dla rozwoju Mazur, więc gdzie jest zainteresowanie decydentów?

        Ełk – Olecko, linia kolejowa w planach wielkiej inwestycji Rail Baltica. Ogromna szansa na koloryzację szarości tejże linii, a także rozwoju wschodniej części Mazur. Szkoda, że tak szybko pozamykano istniejącą jeszcze do niedawna kolejową infrastrukturę, ale to już przeszłość. Liczy się dzień dzisiejszy, aby znowu nie przegapić odjeżdżającego pociągu…

22 - 11 - 2014


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...