Szukaj na tym blogu

piątek, 5 grudnia 2014

Ełk – Pisz – Szczytno (Olsztyn), linia kolejowa…- Fakty i Mity.

    Niedawno temu wybrałem się do Olsztyna pociągiem (szynobus) przez Pisz, Szczytno, aby poprzez dłuższą jazdę mniej czekać w Olsztynie. Zwykle jeżdżę przez Giżycko, Korsze (szybsza jazda prawie o godzinę). Jednakże perspektywa czekania trzech godzin do spotkania wymusiła jakby na mnie jazdę linią mniej dziś uczęszczaną. Wycieczkowa szybkość zwłaszcza na odcinku Ełk – Pisz, pozwala na przyjrzenie się mazurskim walorom, a tych tu jest, co niemiara na każdym kroku.

       Pociąg (szynobus) wyruszył z Ełku planowo, pustych miejsca do siedzenia bardzo wiele, kilka osób zaledwie skusiło się na ten kierunek jazdy. Pojazd szynowy jedzie z małą szybkością od samego początku, widać wielkie zaległości z minionych lat dotyczące tejże linii kolejowej, która straciła dawniejsze znaczenie w komunikacji kolejowej miedzy Ełkiem a Olsztynem.  A jeszcze w latach 80 - tych XX w.  na odcinku Ełk – Pisz kursowało w sezonie letnim 8 par pociągów, w tym 3 pary dalekobieżnych (Racibórz, Gdynia Główna, Warszawa Zachodnia), z początkiem lat 90 – tych XX w. zaczęto ograniczać ilość pociągów, aż do całkowitego zamknięcia ruchu pasażerskiego w roku 2000. Na odcinku Pisz – Szczytno ruch pasażerski zamknięto w roku 2007, aby ponownie otworzyć za niespełna rok (2008) na tym odcinku. Z Ełku do Piszu przywrócono ruch osobowy od 1 lipca 2010r. po remoncie torowiska na tym odcinku. Dziś jedynie Przewozy Regionalne zdecydowały się na uruchomienie połączeń w ilości dwóch między Ełkiem a Szczytnem (Olsztyn) przez Pisz. PKP Intercity omija te rejony, a przecież są tu przepiękne rejony turystyczne, Ełk, Pisz, Ruciane Nida. Zapewne o przywróceniu ruchu na tej linii kolejowej zdecydowały też plany uruchomienia lotniska w Szymanach / Szczytna, a też i potrzeba komunikacji miedzy mazurskimi miastami. W województwie Warmińsko – Mazurskim po reformie kolejnictwa w Polsce pozamykano wiele linii kolejowych, głównie z przyczyn ekonomicznych. Dziś próbuje się przywracać na lokalnych liniach ruch pasażerski, lecz jest to trudne, gdyż jest małe zainteresowanie przewoźników, a szybkość, z jaką mogą poruszać się pociągi jest jedną z przyczyn braku zainteresowania. Ruch samochodowy wzrósł na przestrzeni tych lat, ludzie przesiedli się z wolno jadących pociągów do samochodów, które podtruwają mazurskie oazy Natury. Możliwe, że z czasem wzrośnie znaczenie linii kolejowej na tym odcinku, ale na dzień dzisiejszy jest to trudne. Pozamykane dworce, nieczynne poczekalnie, brak kas, to nie sprzyja wzrostowi ruchu pasażerskiego. Jedynie dwa połączenia z Ełku do Piszu i dalej do Szczytna (Olsztyn) i z powrotem, ograniczone prędkością, nie zachęcają podróżnych do przemieszczania się jak również brak skomunikowania w Ełku z innymi pociągami (rozkład jazdy okrojony do minimum).Dziś jazda z Ełku do Piszu według czasu nie zmieniła się od lat 80 – tych, gdy też jechało się odległość 56 km. ok. 90 minut. Po drodze widać opuszczone poczekalnie, na stacjach Bajtkowo czy Biała Piska pusto, dawniej mijały się tu po kilka razy pociągi osobowe lub towarowe. Na stacji Pisz też uciekło gdzieś echo kolejowych gwarów. Wprawdzie od Piszu pociąg nabiera odwagi i szybciej porusza się po torach, a nawet więcej pasażerów dosiadło się do szynobusu. Na stacji Ruciane Nida też jest pusto, choć kilku podróżnych dosiadło do pociągu. Przypomniało mi się jak w roku 1985 miałem zaszczyt jechać pociągiem pośpiesznym relacji Racibórz – Ełk, wagonami piętrowymi (Bipa, stacja Racibórz), a jechałem na całym odcinku od Raciborza aż do Ełku. Już od samego początku był niesamowity ścisk, środek lata, aż do Olsztyna.  Od Szczytna trochę zrobiło się luźniej, na stacji Ruciane Nida pociąg miał planowy postój ok. 20 minut i oczekiwał na poć. z Ełku do Olsztyna ( poć prowadziła lokomotywa parowa, chyba Ty 2 z parowozowni Szczytno). Poć pośpieszny Pogoria Racibórz – Ełk na odcinku od Olsztyna do Ełku prowadziła lokomotywa SP 45 z lokomotywowni Olsztyn. Dziś o lokomotywowniach w Ełku i Szczytnie można zapomnieć (w Ełku budynek lokomotywowni fizycznie jest dostępny). Głęboka reforma kolejowa podzieliła całą infrastrukturę na różne spółki, ale nie uwzględniono w tym stacji Ełk – Osobowa. Szynobus dociera do stacji Szczytno, piękny peron i stojący obok na sąsiednim torze inny szynobus. Liczba pasażerów wzrosła znacznie. Lecz przez okno szynobusu można zobaczyć pustki na stacji Szczytno, peron przy samym dworcu przypomina, iż była tu kiedyś ważna stacja węzłowa, pociągi jeździły w czterech kierunkach (Olsztyn, Ełk, Ostrołęka, Biskupiec Reszelski), znajdowała się tu parowozownia, czynna jeszcze w latach 80 – tych XX w. Kursował też tu pociąg osobowy relacji Ełk – Szczytno – Ełk obsługiwany przez parowóz Ol 49 z parowozowni Ełk i wagonami piętrowymi (Bipa) stacja Ełk. Dziś ruch osobowy obsługuje przewoźnik Przewozy Regionalne. Odcinek Szczytno – Olsztyn szynobus dość szybko pokonuje, mijać się po drodze szynobus relacji Olsztyn Gł. – Ełk. Ponad 3 i półgodzinna jazda na całej trasie minęła dość ciekawie, choć czasem powiało wolną szybkością.
        

        Perspektywa budowy lotniska w Szymanach uruchamia pomysły, aby znowu linia kolejowa Ełk – Pisz – Szczytno (Olsztyn) powróciła do gry. Jeśli realizacja tego będzie przebiegać zgodnie z planami, istnieje szansa powrotu znaczenia ełckiego węzła kolejowego, a do tego przebieg przez Ełk Rail Baltica pobudzić echo dawnych zgiełków na stacjach Ełk – Osobowa, Pisz, Ruciane Nida i Szczytno, oraz na pozostałych przystankach. Ale czy to szybko nastąpi…

Mazurski Blog

teksty źródłowe - Wikipedia;  stacjekolejowe.pl ;
dodano 05 - 12 - 2014
             





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...