Szukaj na tym blogu

czwartek, 23 kwietnia 2015

Blaski i cienie komunikacji ( lądowej ) - Fakty i Mity



       Mazury są wielką atrakcją turystyczną, tłumy wczasowiczów przybywają tu z całej Polski i z zagranicy. Naturalne warunki, piękna przyroda, czyste jeziora i lasy, zapraszają na delektowanie się smakiem Mazur. Region typowo turystyczny, bez wielkiego przemysłu, bezrobocie należy do największego w kraju. Warunki dojada z innych regionów Polski tez nie należą do najlepszych. Autostrady ominęły szerokim łukiem kierunek na Mazury. Połączenia kolejowe też topnieją z roku na rok. Wprawdzie jest realizowana Rail Baltica, ale na to potrzeba jeszcze dużo czasu. Komunikacja lądowa według innych regionów Polski jest daleko w tyle.

       Ełk największe miasto mazurskie, w niedalekiej jeszcze historii było ważnym węzłem komunikacji lądowej. Zwłaszcza, jako ważny ośrodek kolei miedzy Białymstokiem a Olsztynem. Po „tłustych latach” węzeł kolejowy stracił na znaczeniu, opustoszały hale lokomotywowni i wagonowni, ucichły szumy manewrów na stacji Ełk – Osobowa. Połączenia z większymi największymi miastami Polski zostały okrojone, trudniej dziś dostać się pociągiem bezpośrednio np. do Wrocławia czy Krakowa. Do Warszawy jest tylko jedno bezpośrednie połączenie ( w godzinach popołudniowych) a z Białymstokiem też jest ograniczone, zwłaszcza w godzinach od 6.00 do 13.00. Wprawdzie można dojechać do Białegostoku autobusem, lecz podróż jest wolniejsza. Do stolicy województwa warmińsko – mazurskiego, Olsztyna można dostać się pociągiem przez Korsze lub Pisz. Długo oczekiwana elektryfikacja odcinka Ełk – Korsze dostała zielone światło, które może skróci czas przejazdu do Olsztyna, a być może tez i otworzy zasięg bezpośrednich połączeń do większych miast Polski. Szlakiem przez Pisz, a dalej do Szczytna i w kierunku lotniska Szymany, wiodą tory, które są ograniczone prędkością, co nie za bardzo zachęca do podróżowania, a zwłaszcza odcinek Ełk – Pisz. Zapewne istnieją plany remontu szlaku przez Pisz, a także zapomnianej dziś linii kolejowej przez Ełk – Czerwonka. Dziś, aby dojechać na Mazury, trzeba korzystać z pojazdów z autobusów i samochodów. Drogom krajowym i wojewódzkim na terenie Mazur przydałby się remont. Alternatywą jest ruch kolejowy, Rail Baltica może być odciążeniem dróg, ale zapewne przebudowa szlaku kolejowego jeszcze potrwa.

       Komunikacja miejska w Ełku, po ostatnich zmianach, przyniosła zmianę linii nr 7 i 14, a zarazem likwidację linii nr 9. Dobrym pomysłem było uruchomienie linii nr 7 przez ul. Gdańską i dojazd do dworca kolejowego. Tylko jest mały minus, w zamian nic nie kursuje przez ulicę Sikorskiego i Wojska Polskiego, a zwłaszcza w godzinach szczytu. Można było przywrócić linię nr 15 z Konieczek przez ul. Gdańską i dalej, a linię nr 7 zostawić w dotychczasowej trasie. Także likwidacja linii nr 9 pozbawia szybszego dotarcia np. do marketu Castorama czy na osiedle Jeziorna. Plusem jest kurs linii nr 14 po godz. 22.00 z osiedla Jeziorna przez Konieczki do oś. Północ II, przydałby się może też i kurs w odwrotną stronę po godz. 21.00. Przydałyby się też i kursy w soboty i niedziele linii nr 14.

      Dobrą wiadomością jest budowa ścieżki rowerowej od ul. Mickiewicza do ul. Toruńskiej. A marzeniem byłoby połączenie oś. Konieczki ze Szpitalem Miejskim ścieżką rowerową. Być może te marzenie kiedyś zostanie zrealizowane. Ruch na ulicach Ełku rośnie z roku na rok, a takie bezpieczne ścieżki rowerowe są potrzebne. Krzewienie jazdy rowerami jest dziś alternatywą dla ruchu samochodowego, a zarazem zmniejszanie ilości spalin, które zapewne nie przynoszą Mazurom pożytku.

23 - 04 - 2015


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...