Szukaj na tym blogu

niedziela, 16 sierpnia 2015

I co dalej z tańszymi połączeniami kolejowymi? - Fakty i Mity


      Siatka połączeń kolejowych w Polsce ulega powolnemu, lecz skutecznemu zawężaniu się do głównych i modernizowanych szlakach, które na dzień dzisiejszy omijają mniejsze miejscowości, głównie na wschodzie kraju. Przybywa przewoźników, głównie obsługujących tereny danych województw, od których biorą nazwy. Ogólnokrajowy przewoźnik Przewozy Regionalne będzie likwidować kilka połączeń międzywojewódzkich Interregio, a zatem np. z Ełku będzie trudniej dojechać w kierunku Poznania czy Wrocławia, gdyż jadąc rannymi połączeniami relacji Ełk – Olsztyn ( szynobusy ) można było się przesiąść się pociąg IR relacji Olsztyn – Jelenia Góra przez Toruń, Poznań, Wrocław, a z tych miast dalej w kierunku innych miejscowości, gdzie docierają w dniu dzisiejszym połączenia kolejowe.
      
    Ełk, Suwałki czy inne miejscowości na terenie Mazur i Suwalszczyzny, mają połączenia kolejowe z większymi miastami Polski, ale z roku na rok są coraz bardziej oddalane poprzez likwidację pośrednich już połączeń. Z Ełku uruchamianych jest dziś przez PR w kierunku Olsztyna przez Korsze 4 bezpośrednie połączenia i jedno z przesiadką w Korszach ( oprócz sobót ) oraz dwa połączenia bezpośrednie przez Pisz, Szczytno. Z Ełku również można dostać się do Olsztyna pociągami TLK (dwa połączenia – do Szczecina i Gdyni). W kierunku Białegostoku można dostać się 3 pociągami PR osobowymi i jednym IR ( Ełk – Grodno ) oraz dwoma połączeniami TLK. Oferta przewoźników jest na dzień dzisiejszy taka jak widać. Przez Ełk ma przebiegać Rail Baltica, ale modernizacja trochę jeszcze zapewne potrwa, a także jest planowana elektryfikacja odcinka Ełk – Korsze.  Ełk stracił już  znaczenie ważnego węzła kolejowego i brak jest bezpośrednich połączeń z wieloma ośrodkami w kraju. Likwidacja połączeń z Olsztyna w kierunku zachodnim kraju, utrudni możliwość tańszego dostania się do tych miejscowości, gdzie jeszcze na dzień dzisiejszy można się dostać. Bilety na pociągi TLK są droższe jak na pociągi IR. Dziś jadąc pociągiem PR Ełk 5.04 – Olsztyn Gł. 7.42 można przesiąść się do pociągu IR Olsztyn Gł. 8.16 – Jelenia Góra 18, 29 przez Toruń, Poznań, Wrocław. A od września takiej możliwości nie będzie, gdyż pociąg z Olsztyna do Jeleniej Góry zostanie odwołany. Oczywiście można kombinować innymi trasami i pociągami, z większą ilością przesiadek, także innych przewoźników, jak tez i autobusami lub samochodem. Możliwe że na teren Mazur czy Suwalszczyzny wejdzie inny przewoźnik?
    
     Znaczenie pociągów w dniu dzisiejszym jest ogromna, a zwłaszcza ilość połączeń bezpośrednich, które ułatwiają przemieszczanie się  podróżnych. Jadąc pociągiem IR relacji Olsztyn Gł. 8.16 – Jelenia Góra 18.29 dnia 10 sierpnia 2015 r. można było się przekonać jak ważnym i popularnym jest ten pociąg. Krótki skład pociągu, trudności ze znalezieniem miejsca do siedzenia to minusy tego połączenia, ale jest ta możliwości dotarcia w kierunku zachodnim i południowo – zachodnim kraju. Pozbawienie i tak już okrojonych połączeń z Ełku (pośrednich) może utrudnić dotarcie w kierunku zachodnim kraju. Być może elektryfikacja odcinka Ełk – Korsze i budowa Rail Baltica zmieni coś w geografii połączeń kolejowych Mazur i Suwalszczyzny…




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...