Szukaj na tym blogu

piątek, 4 grudnia 2015

Nowoczesny tabor " w ogródku " - Mity i Fakty

   
      Dobiega końca rok 2015, zaczął się grudzień, ostatni miesiąc roku, w którym zmienia się rozkład jazdy pociągów pasażerskich na całej sieci kolejowej w kraju. Od 13 grudnia 2015 r. kolejowi przewoźnicy ruszą z nowymi ofertami, które być może zainteresują większą ilość podróżnych. Okres przedświąteczny, Święta Bożego Narodzenia, Sylwester i Nowy Rok, a także ferie zimowe są doskonałym momentem zaprezentowania ofert dla ewentualnych podróżnych korzystających z „żelaznych dróg”. 

     Ełk, miasto mazurskie z doskonałym położeniu geograficznym, przez wielu nazywanym Bramą Mazur, a także mazurską stolicą. Nowy rozkład jazdy pociągów tez tutaj zawita. Oferta wg nowego rozkład jazdy 2015 – 2016 jest bogatsza od obecnie obowiązującej, a to za sprawą uruchomienia dodatkowych pociągów TLK przez przewoźnika PKP IC. Ełk otrzyma (po wielu latach przerwy) bezpośrednie połączenie z Wrocławiem, Poznaniem i Toruniem, a także w dni wyszczególnione w rozkładzie jazdy, nocne połączenie z Gdańskiem, Gdynią i Szczecinem (tu także powrót tego pociągu po wielu latach przerwy w kursowaniu). Linia Białystok – Ełk – Korsze – Olsztyn jest najszybszym połączeniem miedzy tymi miastami, czas przejazdu na tym odcinku ma się skrócić do ok. 3h 30’(!),  to oczywiście najkrótszy czas przejazdu wg nowego rozkładu jazdy z Białegostoku do Olsztyna. Jednakże jednotorowa linia kolejowa biegnąca z Białegostoku przez Ełk, Giżycko do Korsz wymusza ze względów technicznych (mijanie się pociągów) dłuższy czas przejazdów dla niektórych pociągów. Ciekawym sposobem skrócenia czasu przejazdu pomiędzy Białymstokiem a Olsztynem jest zrezygnowanie z wymiany lokomotyw w Ełku i Korszach ( dotyczy to wybranych pociągów), a zatem lokomotywa spalinowa będzie ciągnąć od Białegostoku aż do Olsztyna, zapewne będzie to Gama SU 160. Pomiędzy stolicami województw podlaskiego i warmińsko – mazurskiego pociągi TLK mają dwie zmiany lokomotyw w Ełku i Korszach ( na dzień dzisiejszy). Nie jest to nowością na tym odcinku, gdyż do momentu elektryfikacji linii kolejowej Białystok – Ełk w roku 1990, pociągi pospieszne prowadziły wówczas lokomotywy spalinowe SU 46 lub SU 45 a jazda wynosiła w granicach 6 godzin (dla pociągów pośpiesznych). Oczywiście plusem jest skrócenie czasu przejazdu między Olsztynem a Białymstokiem, minusem zaś jest brak połączeń Przewozów Regionalnych pomiędzy tymi miastami przez Ełk (dawniej było kilka połączeń osobowych pomiędzy tymi miastami – np. Białystok – Ełk – Korsze – Olsztyn, Gdynia – Olsztyn – Pisz – Ełk – Białystok lub sezonowe Lublin – Olsztyn przez Czeremchę, Białystok, Ełk, Mrągowo). Minusem też jest brak bezpośredniego połączenia Ełku z Warszawą, a przecież kilka lat temu były takie połączenia cieszące się dużym zainteresowaniem podróżnych. Szlak kolejowy z Ełku do Olsztyna przez Pisz też jest nierozpieszczanym przez kolejowych przewoźników. Jedyne dwa połączenia na dobę to chyba wszystko, na co stać PR. Inni przewoźnicy jak IC na razie nie interesują się tym szlakiem, co widać po rozkładzie jazdy, a przecież po trasie takie piękne okolice mazurskiej krainy jak Pisz, Ruciane – Nida i inne. Trzecie połączenie Ełku z Olsztynem przez Orzysz, Mrągowo też jakby zostało zapomniane przez świat polskiej kolei, a piękne ośrodki w Mikołajkach czy w innych miejscowościach są oblegane przez turystów… Także zapomniany szlak kolejowy Ełk – Olecko ( Gołdap) – Suwałki, gdzie dawno już nie widziano pociągu pasażerskiego. Zostaje czekać(?) na realizację planów budowy Rail Baltica, być może wówczas coś się zmieni w ofertach przewoźników na tej linii. Zapewne zmiany przyniesie też realizacja elektryfikacji odcinka Ełk – Korsze, gdzie jest ograniczona ilość połączeń dalekobieżnych i lokalnych.  W nowym rozkładzie jazdy widnieje ciekawa propozycja przewoźnika Arriva RP obowiązująca w sezonie letnim – Bydgoszcz Główna odj. 6.26 Ełk przyj. 11.58 i Ełk odj. 14.14 Bydgoszcz Główna przyj. 19.38. Przejazd wg. rozkładu jazdy autobusem szynowym przez Toruń, Iławę, Olsztyn, Korsze. Ta propozycja jest sygnałem zainteresowania (oby) przewoźników, których propozycje mogą być konkurencyjne dla PKP IC i PR. 

       Konieczność utrzymania, a nawet i zwiększenia połączeń na ziemi Mazurskiej i Suwalszczyźnie, rewitalizacja linii Ełk – Olecko (Gołdap) – Suwałki, Ełk – Orzysz – Czerwonka i innych odcinków woj. warmińsko – mazurskiego i podlaskiego jest dziś sposobem na ożywienie i powrót znaczenia połączeń kolejowych, elektryfikacja, nowoczesny tabor dla obsługi połączeń. Być może opuszczona lokomotywownia w Ełku odzyska swój dawny blask i będzie obsługiwać połączenia lokalne dla poprawy warunków podróży mieszkańców i turystów, a także, aby czystość Mazur nie była zatruwana coraz większą ilością pojazdów samochodowych.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...