Szukaj na tym blogu

sobota, 2 kwietnia 2016

Czym dojechać na Mazury - Fakty i Mity



         Minął marzec 2016 r., w którym 13 w niedzielę dokonano korekty rozkładu jazdy pociągów obowiązującego w roku 2015 – 2016. Zmiany kosmetyczne, nie przybyło ani nie ubyło połączeń kolejowych (dotyczy to stacji Ełk). Minął też gorący okres świąteczny (Wielkanoc 2016), za wiele nie działo się na ełckiej stacji. Podróżni przyzwyczaili się do danej oferty przewoźników kolejowych obecnych na ełckich torach, która jest nadal (pomimo wprowadzenia nowych połączeń) uboga, a zwłaszcza w kierunku stolicy kraju Warszawy i dalej na południe.

        Patrząc na listę połączeń kolejowych, widać jak zmniejsza się atrakcyjność jazdy pociągiem, która swego czasu była masowo wykorzystywana przez podróżnych. Dzisiejsza oferta jest odbiciem zainteresowania przewoźników, a mianowicie PKP IC i PR. Głównym kierunkiem przejazdów przez Ełk jest szlak kolejowy Białystok – Olsztyn przez Korsze. Tędy kursują wszystkie pociągi TLK PKP IC w sumie 3 połączeń ( Wrocław Gł. – Białystok, Gdynia Gł. – Białystok, Szczecin Gł. – Białystok i w odwrotnych relacjach) i jedno połączenie (nocne?) Szczecin Gł. – Białystok, lecz tylko w określonych dniach kursowania (te połączenie mogłoby funkcjonować częściej). I na tym kończy się oferta. Zaś drugi przewoźnik – Przewozy Regionalne, obsługuje jedynie połączenia lokalne, a mianowicie w relacjach Białystok – Ełk (3), Olsztyn – Ełk przez Korsze (4) Korsze – Ełk (1) i Olsztyn – Ełk przez Pisz (2) oczywiście też i w powrotnych relacjach. Zatem oferty obu przewoźników nie są bogate w ilość połączeń.  PKP IC nie posiada zaplecza technicznego w Ełku, zatem wszystkie pociągi są przejściowe, z nawet jednominutowym postojem, bez zmiany lokomotywy (dotyczy to wybranych pociągów przewoźnika). Przewozy Regionalne dysponują głównie autobusami szynowymi w kierunku Ełku (Olsztyn) i jednostkami elektrycznymi (Białystok). W Ełku jest (jeszcze?) mocno okrojone zaplecze Przewozów Regionalnych z siedzibą w Olsztynie. Na stacji Ełk jest też nieczynna Lokomotywownia, którą do dziś nie zainteresował się żaden przewoźnik, oby tylko budynki i zaplecze nie uległy zniszczeniu. Dawna Parowozownia w Ełku zatrudniała setki ludzi i była obok Służby Ruchu, Wagonowni i Służby Drogowej ważnym ogniwem Ełckiego Węzła Kolejowego. Przydałyby się połączenia pasażerskie łączące Ełk z dużymi ośrodkami miejskimi na wzór istniejących połączeń regionalnych jak np. Olsztyn – Gdynia, Poznań – Świnoujście czy Poznań – Nowa Sól, a takim połączeniem np. Białystok – Olsztyn obsługiwanym Szynobusem (brak elektryfikacji na odcinku Ełk – Korsze) mogłoby się cieszyć dużym zainteresowaniem podróżnych. Możliwe, że kiedyś inni przewoźnicy dotrą z ofertami na Mazury i do Ełku, jednakże potrzebne są inwestycje i te dawno już zapowiadane ( jak realizacja Rail Baltica czy elektryfikacja odcinka Ełk – Korsze, jak również remont torowiska Ełk – Szczytno i zapomnianego szlaku Ełk – Czerwonka a także odbudowa odcinka Olecko – Gołdap). 
  
        Dziś jak słychać w wielu przekazach medialnych jest potrzeba powrotu do żelaznych dróg, a na Mazurach i Podlasiu czynnych szlaków kolejowych ubywa, a zatem też i ubywa połączeń pasażerskich, te linie, które jeszcze funkcjonują na mapie kolejowej, mogą zniknąć bezpowrotnie. Zapewne pociągi dużych szybkości szybko nie zawitają do Ełku, ale można wykorzystać to, co jest dostępne, aby dostosować się do istniejących dziś warunków w obrębie Ełckiego Węzła Kolejowego. Brakuje przede wszystkich szybkiego bezpośredniego połączenia z Ełk do i z Warszawy. Nasuwa się pytanie czy powróci chociażby 50 % oferta połączeń, które jeszcze funkcjonowały 25 lat temu na stacji Ełk – Osobowa?  Pierwszy krok, a mianowicie odnowienie Dworca Kolejowego został wykonany, jeszcze jest sporo do przejścia, ale są potrzebne konkrety. Oby Ełcki Węzeł Kolejowy znowu zajaśniał na mapie.

02 - 04 - 2016 r.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...