Szukaj na tym blogu

czwartek, 11 maja 2017

Parowozem po Mazurach - Fakty i Mity


      Mazurskie lato 2017 już niebawem, choć majowa pogoda przypomina zimową scenerie. Okolice Ełku jeszcze są w barwach spokoju, nad jeziorami widać już turystów, zwłaszcza gdy słupek na termometrze jest wysoko. Do Ełku można dojechać pociągiem, autobusem lub własnym środkiem lokomocji. Dawniej najpopularniejszym środkiem komunikacji był pociąg, lecz przemiany ustrojowe, a także wizje ekonomiczne, wprowadziły „ konieczność ” weryfikacji połączeń kolejowych. Dotarcie do większości miast mazurskich czy mniejszych miejscowości usytuowanych przy szlakach kolejowych nie stanowiło większych problemów. Z Ełku było bezpośrednie połączenie z takimi miejscowościami jak Pisz, Ruciane Nida, Szczytno, Orzysz, Mikołajki, Mrągowo, Giżycko, Kętrzyn, Olecko, Gołdap, - ( Mazury), a także Suwałki, Grajewo, Osowiec. Także z przesiadką do Kruklanki, Węgorzewo. W Ełku funkcjonowała Parowozownia, gdzie stacjonowały parowozy serii Ol 49, Ty 2. Jeszcze na początku lat 90 – tych parowozy obsługiwały planowe pociągi ruszające ze stacji Ełk. Elektryfikacja szlaku Białystok – Ełk, kiedy to pierwszy pociąg prowadzony elektryczną lokomotywą dotarł do stacji Ełk – Osobowa 6 grudnia 1990 r, zmieniła sytuację na stacji Ełk.

    Wówczas główną rolę lokomotyw obsługujących pociągi pasażerskie, przejęły lokomotywy spalinowe. Elektryfikacja szlaków na Mazurach zatrzymała się w Ełku, gdzie Parowozownia ełcka, zmieniała się w lokomotywownię, ale już podległą pod Zakład Taboru w Białymstoku. Parowozy wygaszano i odstawiano na bocznice, ruch pociągów przejęły lok. SP 45, SU 45, a na manewrach królowały SM 42, latem również i St 44 wspomagały ruch pasażerski ze stacji Ełk. Pociągi tzw. przejściowe obsługiwane były przez Białystok czy Olsztyn. Parowozy z ełckiej szopy, odchodziły na „ emeryturę ”, choć istniały wówczas plany, aby nie zapomniano o parowych lokomotywach. Już po zamknięciu szlaku dla planowych pociągów pasażerskich, uruchomiono słynną „ Białą lokomotywę ” z przystaniem w Gołdapi, lecz to nie trwało długo, zaniechano takich atrakcji, jeszcze próbowano z „ przystaniem w Olecku ”. Były też sławne zawody jazdy drezyna po normalnym i wąskim torze na stacji wąskotorowej Ełk Wąsk., lecz też to rozeszło się po bokach. Później, gdy powstawały różne spółki na bazie PKP, gdzie nastąpiły podziały jednostek służby ruchu, lokomotywowni czy wagonowej, obsługę pociągów osobowych w Ełku przejęły Białystok i Olsztyn. Stacja Ełk pustoszała, wagony osobowe, które miały przydział do stacji Ełk, porozdzielano na inne stacje. Zamknięto warsztat naprawy wagonów osobowych i towarowych. Lokomotywownia również traciła znaczenie, klasyczne wagonowe pociągi, zastąpiono szynobusami. Ruch pasażerki został mocno okrojony. W Ełku została gromadka pracowników obsługujących ruch pasażerki w ramach Przewozów Regionalnych w Olsztynie. Lokomotywownie zamknięto na cztery spusty, żadna ze spółek kolejowych i inne, nie zainteresowały się budynkami dawnej parowozowni.


    Dziś, gdy piękny i odremontowany Dworzec Kolejowy świeci blaskiem, gdy w planach istnieją remont szlaku Ełk – Szczytno, elektryfikacja odcinka Ełk – Korsze, czy budowa Rail Baltica, jest możliwy powrót pociągów parowych na mazurskie szlaki? Parowozownia w Wolsztynie posiada sprawne parowozy, które są wykorzystywane w turystycznych pociągach na szlakach zachodniej i północnej Polski. Ostatnio parowóz Pt 47 065 z parowozowni wolsztyńskiej gościł na półwyspie helskim, gdzie dotarł do miasta Hel. Pięknym widokiem byłoby, aby takie atrakcje zawitały na mazurskie tory. Czy w dzisiejszym dniu, gdy planuje się lot na Marsa, gdzie co raz to świat jest szokowany cudownymi wynalazkami, jest możliwy powrót do Ełku, parowozów? Pomysł jest może i kosmiczny, ale ileż to byłoby atrakcji dla turystów czy też i mieszkańców. Lokomotywownia jeszcze jest widoczna na mapie kolejowej, może znajdzie się ktoś odważny, aby odtworzyć dawną parowozownię i dla uciechy turystów, i dla miejsc pracy dla miejscowych.

11 - 05 - 2017 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...