Szukaj na tym blogu

piątek, 8 września 2017

Ełcka kolej drgnęła nadzieją - Fakty i Mity


           Ełk po długiej przerwie ma bezpośrednie połączenie kolejowe ze stolicą kraju, Warszawą, które prowadzi do Łodzi, do nowego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. Faktycznie jest to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Ełku i okolic, gdyż brak bezpośredniego połączenia ze stolicą kraju, było uciążliwe dla podróżowania w tym kierunku. A tym samym zaświeciła się lampka nadziei na dalsze dobre wiadomości dotyczące powrotu utraconych przed laty, połączeń kolejowych z centralną i południową częścią Polski.
        
         Ełk, jako do niedawna ważny węzeł na mapie kolejowej kraju, stracił swe znaczenie wraz z likwidowaniem linii kolejowych na Warmii i Mazurach oraz na Podlasiu. Dziś ruch dalekobieżny i lokalny funkcjonuje na trasie Białystok – Olsztyn przez Ełk, Korsze i lokalny z Ełku do Olsztyna przez Pisz, Szczytno (dwa połączenia – Szynobusem), doszło także od 1 Września 2017 r. bezpośrednie połączenie do Łodzi Fabrycznej przez Białystok, Warszawę obsługiwanym nowoczesnym pociągiem Dart – Pesa przez PKP Intercity. Plusem jest, iż ten przewoźnik umieścił stację Ełk – Osobowa na mapie stacji postojowych i obsługi pociągu, być może więcej takich składów zawita do Ełku, gdzie wiatr hula po opuszczonej lokomotywowni ( niszczejące budynki i obrotnica ) i gdzie dawne tory postojowe zarastają chwastami. Pociągi TLK, które przejeżdżają przez Ełk, mają krótkie postoje, np. poć. TLK Rybak relacji Białystok – Szczecin przez Korsze, Elbląg, Gdańsk, Koszalin ma tylko 1 minutę planowanego postoju przyjazd 7.04 a odjazd 0 7.05, co często skutkuje opóźnieniem, które przy wyśrubowanym rozkładzie jazdy ciężko jest nadrobić, a często też i na stacji Giżycko pociąg zwiększa opóźnienie. Podczas wakacji dochodziło też do sytuacji, gdy pociąg relacji Białystok – Wrocław TLK Mamry przyjeżdzający do Ełku przeważnie planowo o godz. 11.54 i odjeżdżający po zmianie trakcji elektrycznej na spalinową, miał bardzo duże opóźnienia od 90 minut do ponad 120, a przyczyną było brak lokomotywy spalinowej na czas planowego odjazdu pociągu. Także sezonowy pociąg TLK Niegocin relacji Łódź Fabryczna – Giżycko często odjeżdżał opóźniony ze stacji Ełk, pomimo planowanego przybycia z kierunku Białegostoku, też z powodu braku na czas lokomotywy spalinowej, która przechodziła z pociągu TLK Biebrza relacji Gdynia – Białystok (często opóźniony). Przewoźnik PKP Intercity w Ełku nie ma zaplecza technicznego, najbliższe to Białystok i Olsztyn. W Ełku jedynie PKP Cargo dysponuje lokomotywami elektrycznymi i spalinowymi, ale po za terenem lokomotywowni. Przewozy Regionalne obsługują połączenia praktycznie szynobusami, do tego tylko dwuczłonowymi, a wyjazd z Olsztyna w kierunku Ełku przez Korsze, czasami bywało nie za ciekawe, zwłaszcza podczas wakacji, a i tak popołudniowa jazda często zaczyna się na stojąco. Elektryfikacja odcinka Ełk – Korsze, budowa Rail Baltica, remont odcinak Ełk – Szczytno to wszystko przyszłość. Szkoda, że zapomina się o linii Ełk – Czerwonka czy o przywróceniu do życia połączeń pasażerskich Ełk – Suwałki przez Olecko, a i do Gołdapi przydałoby się dojechać pociągiem. Gdzieś tam w kraju planowane są szybkie trasy kolejowe, to powstają koleje aglomeracyjne, a na Mazurach i Podlasiu dziś jest jak jest.
         
         Powrót pociągu do Łodzi Fabrycznej po wielu latach, być może jest iskierką nadziei na większe zaznaczenie ważności ełckiej stacji, gdzie ruch pociągów jest dużo mniejszy niż jeszcze kilkanaście lat temu. Stacja Ełk jest dobrym miejscem dla skomunikowania połączeń w kilku kierunkach, a także dobrym punktem, aby powstała baza zaplecza technicznego przewoźnika pasażerskiego (tory postojowe, opuszczona lokomotywownia czy dawne warsztaty naprawcze Wagonowni). Do Olsztyna czy Białegostoku jest dosyć daleko, a zatem taka baza miałaby swoje zadanie obsługi tych odcinków, które będą wkrótce remontowane. Jednakże łatwiej jest wszystko polikwidować lub ograniczyć, niż przywrócić do dawnej świetności. Ale trzeba mieć nadzieję, że w końcu i do Ełku dotrą pociągi przyszłości, gdzie można będzie dojechać do pięknie naturalnych miast i wsi mazurskich. 

Sławomir Stankiewicz

08 09 2017

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...