Szukaj na tym blogu

sobota, 28 października 2017

3 x z Ełku - Olsztyna - Fakty i Mity


     Miasto Ełk, jako brama na Mazury, posiada doskonałe warunki geograficzne dla połączeń kolejowych. Z Ełku jest możliwość połączeń kolei normalnotorowej w pięciu kierunkach oraz szlak wąskotorowy, jednak dziś spełniający wyłącznie rolę atrakcji turystycznej. Ełcki Węzeł Kolejowy pełnił bardzo ważną rolę na Mazurach i Suwalszczyźnie. Na ełckiej stacji osobowej funkcjonowały lokomotywownia, służba ruchu, wagonownia, oraz wiele filii innych służb kolejowych. W dniu dzisiejszym niewiele zostało z niedawnego jeszcze znaczenia ełckiej kolei. Lokomotywownia obraca się powoli w ruinę, służba ruchu rozeszła się gdzieś w nielicznych agendach przeróżnych spółek, a służba wagonowa funkcjonuje w okrojonym stanie w Przewozach Regionalnych Polregio i w PKP Cargo SA. Mocnym wydarzeniem była przebudowa i generalny remont dworca kolejowego, jednakże okrojony ruch pociągów pasażerskich, ogranicza funkcjonowanie dworca. Kasy kolejowe czynne są tylko w wyznaczonych godzinach w dzień. Dawniej, gdy ruch pociągów pasażerskich odbywał się praktycznie całodobowo, to ełcki dworzec tętnił życiem, istniała kasa bagażowa, przechowywania bagażów, świetlica, punkt informacji i bar dworcowy.

        Ruch pociągów pasażerskich z Ełku odbywał się w pięciu kierunkach, do Białegostoku, do Olecka (dalej do Gołdapi i do Suwałk), oraz w trzech kierunkach do Olsztyna przez Pisz, Orzysz i Giżycko. Istniały bezpośrednie połączenia do Olsztyna, Białegostoku, Gołdapi, Szczytna, Osowca, Mrągowa, Warszawy, Raciborza, Zakopanego, Gdyni, Szczecina, Wrocławia, Lublina, Kielc, Łodzi, Sestokai, a nawet do Berlina. Ruch lokalny był obsługiwany w dużym stopniu przez ełcką lokomotywownię i wagonownię. Z czasem, gdy zaczęto ograniczać połączenia i utworzono wiele spółek, zniknęły z ełckich torów macierzyste lokomotywy i wagony. Dziś ruch pasażerki obsługuje dwóch przewoźników Przewozy Regionalne z Olsztyna (szynobusy) i z Białegostoku (EZT) oraz PKP IC ( składy wagonowe, lok. spalinowe i elektryczne + jeden pociąg EZT). Do stacji Olsztyn Główny prowadzą trzy szlaki kolejowe, lecz każdy ma swoje plusy i minusy:
1. Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn, linia jednotorowa, bez trakcji elektrycznej na odcinku Ełk – Korsze, główny szlak w ruchu towarowym w kierunku Olsztyna, od Korsz do Olsztyna prowadzą dwa tory i trakcja elektryczna. Tym szlakiem kursowały pociągi pasażerskie w kierunku Szczecina, Warszawy, Gdyni i Wrocławia, oraz do Raciborza i Zakopanego. Czas przejazdu pociągów nie był imponujący, trwał nawet ponad 4 godziny, przy dzisiejszym ok. 2 h 15’ to na pewno było minusem. Ruch lokalny na tej linii był obsługiwany przez stację Olsztyn (składy wagonowe i lokomotywy), oraz w niewielkim stopniu przez stacje Ełk i Korsze. Gdy zelektryfikowano odcinek Olsztyn – Korsze, to na stacji Korsze następowała zmiana trakcji, dziś już tego nie ma. Istnieją plany, aby odcinek Ełk – Korsze zelektryfikować i przez to skrócić czas przejazdu na tej linii. Minusem jest brak skomunikowania na stacji Ełk pociągów PR z Olsztyna i Białegostoku, jest tylko jedyny zbieg pociągów w okolicy pory południowej. W kierunku Olsztyna przez Korsze prowadzi jedyna możliwość jazdy pociągami TLK PKP IC, które są obsługiwane na odcinku Ełk – Olsztyn lokomotywami spalinowymi. Minusem jest bardzo krótki postój pociągu TLK Rybak z Białegostoku do Szczecina wynoszący tylko 1 minutę, co często daje powody do opóźnień. Wielkim plusem jest planowany remont z elektryfikacją szlaku Ełk – Korsze, co wyeliminuje zmiany trakcji na stacji Ełk. Może wejdzie przez to nowocześniejszy tabor EZT PR i PKP IC. Minusem jest brak pomysłu na drugi tor szlakowy, a więc mijanki pozostaną po staremu.
2. Ełk – Orzysz – Mrągowo – Czerwonka (Olsztyn), linia jednotorowa, niezelektryfikowana. W chwili obecnej bez ruchu pasażerskiego, małe znaczenie dla ruchu towarowego. Dawniej spory ruch w przewozach pasażerskich, czas przejazdu ok. 4 godz. pociągi kursowały z Ełku w kierunku Łodzi, Gdyni, Olsztyna, Mrągowa, Mikołajek, Orzysza a nawet i do Berlina, istniało też bezpośrednie połączenie z Olsztyna do Lublina. Obieg lokalny obsługiwany przez st. Olsztyn (wagony + lokomotywy) a także na odcinku Ełk – Mrągowo przez st. Ełk. Dziś linia jakby zapomniana przez kolej, jedynie czasowo na odcinku Ełk – Orzysz i Mrągowo – Olsztyn ożywia się ruch towarowy. Minusem jest brak możliwości połączeń dla ruchu turystycznego ( Ełk, Orzysz, Mikołajki, Mrągowo). Na dzień dzisiejszy nie słychać pomysłów na ożywianie ruchu pasażerskiego.
3 Ełk – Pisz – Szczytno – Olsztyn, linia jednotorowa, niezelektryfikowana. Ruch pasażerski mocno ograniczony na odcinku Ełk – Pisz, tylko dwie pary połączeń Przewozy Pasażerskie (szynobusy) z Ełku do Olsztyna. Więcej połączeń na odcinku Szczytno – Olsztyn, gdzie przeprowadzono generalny remont. Dawniej można było dojechać pociągiem z Ełku do Olsztyna, Szczytna, Rucianej Nidy, Pisza, Raciborza, Warszawy. Ruch lokalny obsługiwała głownie stacja Olsztyn ( składy wagonowe + lokomotywy) a także st. Ełk i w niektórych relacjach dawna parowozownia w Szczytnie. Czas przejazdu z Ełku do Olsztyna to ponad 4 godziny, także w pociągach pospiesznych. Dziś czas przejazdu to ok. 3h 30‘, to daje minus w podróżowaniu na całym odcinku, ale jest planowany generalny remont z Ełku do Szczytna, co zarazem skróci czas przejazdu. Jednak nie jest przewidywana elektryfikacja, zatem trakcja spalinowa będzie tutaj jedyną możliwością poruszania się. Minusem też jest mała liczba planowanych mijanek na odcinku Ełk – Szczytno, tj. Drygały i Spychowo, a dawne stacje jak Bajtkowo, Biała Piska czy Ruciane Nida będą jedynie przystankami osobowymi. Jest także zapytanie czy oprócz Przewozów Regionalnych, inny przewoźnik będzie zainteresowany tą linią kolejową już po remoncie. Czy będzie dostateczna przepustowość pociągów i wzrośnie ilość polaczeń z Ełku do Olsztyna, co mogłoby odciążyć przepełnioną linie przez Korsze.

       Podróż pociągiem jest bardziej komfortowa niż autokarem, lecz muszę istnieć połączenia kolejowe wygodne poprzez nowoczesny tabor i dogodne pory odjazdów dla podróżnych. Dawniej kursowało wiele pociągów, można było dojechać do wielu miejscowości, prędkości nie były imponujące, ale jakby też i było mniej pospiechu, na co dzień. Po katastrofalnej likwidacji wielu połączeń oraz zamknięciu wielu szlaków na Mazurach i Suwalszczyźnie, dziś próbuje się powracać do połączeń kolejowych, ruch samochodowy rośnie dosyć szybko. Czy istnieje możliwość, aby stacja Ełk i okoliczne miejscowości odżyły połączeniami kolejowym.  

Sławomir Stankiewicz

źródło własne i z Internetu


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...