Szukaj na tym blogu

piątek, 16 marca 2018

Remonty mazurskich szlaków kolejowych - Fakty i Mity

      Ruszyły prace remontowe szlaku kolejowego z Ełku do Szczytna na odcinku Ełk – Pisz. Remont długo oczekiwany, linia nr 219 na odcinku Ełk - Pisz jest dziś używana dość skromnie przez przewoźników, dwie pary połączeń osobowych obsługiwanych przez Polregio Przewozy Regionalne w Olsztynie, ruch towarowy przez PKP Cargo (być może przez innych przewoźników towarowych). Przewidywana po remoncie maksymalna szybkość 120 km / h robi zapewne wrażenie przy dotychczasowej prędkości połączeń osobowych. Zapewne po remoncie ta linia może stać się alternatywą dla połączeń z Ełku do Olsztyna prze Korsze, gdzie dziś odbywa się główny nurt pociągów osobowych i towarowych z Ełku ( od strony Białegostoku) w kierunku zachodnim i północnym kraju.

        Linia nr 219 jeszcze na początku lat 90 – tych XX w. była obsługiwana przez 7 par pociągów pasażerskich. Z Ełku kursowały pociągi w kierunku Gdyni, Warszawy Zachodniej i Raciborza. Składy pociągów liczyły od 4 wagonów w relacjach lokalnych do 8 w dalekobieżnych. Latem frekwencja podróżnych była dość przyzwoita, a po za sezonem także nie można było narzekać. Jednakże stan linii pogarszał się z roku na rok, przez co ograniczano wciąż szybkość pociągów, frekwencja podróżnych zaczęła spadać. Topniały ilości połączeń, zwłaszcza na odcinku Ełk – Pisz, aż w końcu w roku 2000 zamknięto ruch pociągów osobowych, jedynie pociąg zdawczy z Ełku do Piszu pojawiał się na tym szlaku. W roku 2010 przywrócono ruch osobowy z Ełku do Piszu, lecz szybkość nie zapewniała konkurencyjności busów, które przejęły podróżnych od kolei. Jazda Szynobusem z Ełku do Olsztyna przez ponad 3.5 h nie była komfortowa jak na możliwości dzisiejszej kolei. Dobrym ruchem jest remont tejże linii kolejowej. Słychać głosy, że o wiele za późno, fakt, ale też trzeba się cieszyć z tych decyzji, które może zaowocują w dalszych remontach pozostałych linii kolejowych na pięknej mazurskiej ziemi. Linia nr 41 Ełk – Gołdap – obecnie pozbawiona ruchu pasażerskiego, a na odcinku Olecko – Gołdap bez możliwości przejazdu, linia nr 223 na całej długości bez ruchu osobowego, Ełk – Orzysz tylko towarowy. Linia nr 38 na odcinku Ełk – Korsze, jest przewidywany remont i elektryfikacja (od 1990 r, gdy do Ełku dotarł pierwszy pociąg prowadzony przez elektrowóz, był to ET 22 - xxx z Białegostoku) Szlakiem do Korsz, a dalej do Olsztyna kursują pociągi TLK i Polregio (szynobus). Trzy linie kolejowe z Ełku do Olsztyna, a jakże o zróżnicowanym znaczeniu. Piękne, naturalne okolice Mazur, dość tłumnie odwiedzane przez turystów z kraju oraz Europy (świata), jednak bez dobrego połączenia kolejowego, a wręcz atrakcyjne miejsca pozbawione tej komunikacji. Remont linii Ełk – Szczytno zapewne podniesie oczekiwania przewoźników pasażerskich, ale czy będzie tego efekt w postaci dobrego dojazdu z dalszych regionów kraju. Ciekawostką może okazać się, czy PKP IC uruchomi tym szlakiem pociągi TLK czy IC ? Remont tej linii nie przewiduje elektryfikacji, a zatem będzie tutaj królować ruch spalinowy. Potrzebne będą, więc lokomotywy, wagony i obsługa techniczna, o ile będzie zainteresowanie przewoźnika. PKP IC w Ełku nie ma swojej bazy technicznej, najbliższe są w Białymstoku i w Olsztynie. Także, czy lokalny przewoźnik zwiększy ilość połączeń na całej linii z Ełku do Olsztyna (do lotniska w Szymanach). Przewidywana też jest budowa Rail Baltica przebiegająca przez Ełk, Olecko, Suwałki – granica państwa. Mało jest jeszcze znanych szczegółów tej linii, ale czy powstanie w Ełku baza techniczna, gdzie krzyżuje się pięć linii kolejowych. 

        Mazurska ziemia, jest darem Natury, przepiękne krajobrazy, czyste jeziora i lasy, są atrakcją dla pragnących ciszy, odpoczynku i spokoju. Jednakże bardzo ważnym elementem tej składanki jest odpowiedni komfort dojazdu do tych słodkich okolic. Najmniej trującą środowisko jest kolej, która powinna być priorytetem na Mazurach. W sezonie letnim na Półwyspie Helskim koleją można dotrzeć najszybciej, choć jest tyle pociągów, że ciężko coś tam jeszcze dodać. Czy podobnie może być na Mazurach, chociażby w sezonie wakacyjnym? Taka sytuacja miała już swoje miejsce w historii, gdy pociągiem można było dojechać do każdego miasta na Mazurach, ( choć ograniczenia były w szybkości jazdy). Być może, w przyszłości zaistnieje taka sytuacja i kolej będzie grać pierwsze skrzypce na Mazurach.

dodano 16 03 2018 

Sławomir Stankiewicz

źródło - Internet



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...