Szukaj na tym blogu

sobota, 28 kwietnia 2018

Koleją po Mazurach - Fakty i Mity



     Ełcki Węzeł Kolejowy dawno stracił już na znaczeniu, dziś czynne są linie w kierunku Białegostoku, do Olsztyna przez Korsze, gdzie kursują pociągi pasażerskie i towarowe. Do Olsztyna przez Pisz ( na odcinku Ełk – Pisz prace remontowe ) pasażerskie i towarowe, oraz do Suwałk przez Olecko jedynie towarowe. Ilość pociągów pasażerskich nie jest imponująca, ale widać ostatnio większe zainteresowanie przewoźników mazurskimi szlakami. Przybyło bezpośrednie połączenie z Łodzią Fabryczną, z Krakowem i do Rzeszowa. Razem z istniejącymi od dawna połączeniami do Szczecina, Wrocławia czy do Gdyni, tworzą interesującą ofertę przewoźników. Ciekawym połączeniem będzie możliwość bezpośredniego dotarcia latem z Ełku na Hel. Budowana Rail Baltica być może da większe szanse na atrakcyjność połączeń na Mazury z najdalszych części Polski i z zagranicy.

     Na stronach jednego z kolejowych portali, można przeczytać artykuł na temat nieczynnej linii kolejowej nr 41 na odcinku Olecko – Gołdap, z Olecka do Ełku kursują jedynie pociągi towarowe, szybkość max. 80 km / h. Skoro jest zainteresowanie tą nieczynną już ponad 24 lata linią, to może ktoś ruszy ten temat, gdzieś na salonach, gdzie podejmuje się ważne decyzje. Ponowne uruchomienie połączenia kolejowego z Olecka do Gołdapi jest dziś wielkim wyzwaniem dla zwolenników takiego rozwiązania. Linia o znaczeniu lokalnym, mogłaby funkcjonować, o ile byłoby zainteresowanie i Centralą Kolejową, i Samorządami rożnych szczebli województwa warmińsko – mazurskiego - szybkość do 100 km / h.  i obsługa szynobusem. W Gołdapi funkcjonuje sanatorium, a więc byłoby czym dojechać. Za funkcjonowaniem połączeń kolejowych na Mazurach, przemawia Natura, zielone strony Polski, atrakcyjność i przepiękne widoki. Dzisiaj ruch samochodowy jest uciemiężeniem dla mieszkańców Mazur, drogi nienalepianej jakości, a kolej byłaby alternatywą dla ruchu busów. Powoli remonty ( opóźnione o x lat ), docierają na Mazury. Należy też i ratować linie kolejową z Ełku do Czerwonki, przez Orzysz, Mrągowo, gdzie są wspaniałe ośrodki wodne, a przecież po to przyjeżdżają ( samochodami ) turyści.


     Możliwe, że najbliższe wybory do władz samorządowych, a w następnym roku i do parlamentu krajowego, wyłonią osoby zainteresowane powrotem kolei na mazurskie szlaki, które nie tylko mową, ale i czynami zainteresują ważne ośrodki decydujące o przebiegu mapy kolejowej Polski. Temat jest długi jak rzeka, a mieszkańcy i turyści mogą mieć dobre połączenia kolejowe, Natura też może, być zadowolona, gdy mniejszy będzie ruch kołowy po drogach Mazur.

Ełk 28 04 2018



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...