Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 14 maja 2018

Uciec przed horrorem - Fakty i Mity

       Podróż pociągiem (Szynobusem) z Ełku do Olsztyna, a zwłaszcza na odcinku Korsze – Olsztyn, do atrakcyjnych nie należy. Nie chodzi bynajmniej o ofertę cenową, ta z porównaniu z cenami za bilety w pociągach IC, jest sporo mniejsza, jednak pojemność SZT jest wykorzystywana do ostatniego miejsca, które może znaleźć podróżny. Ilość podróżnych w dwuczłonowym pojeździe jest dziś oszałamiająca, tak, że dotarcie do jedynej toalety, może sprawić pewne kłopoty. Odcinek Korsze – Olsztyn jest zelektryfikowany, a zatem kursować tam mogą EZT, które też i kursują w liczbie dwóch porannych kursów. Trzeci poranny kurs już za pomocą SZT, z Ełku, to jednak liczba podróżnych jest duża, gdy w Olsztynie wysiadają podróżni z Szynobusu, to ilość wysiadających oszałamia. To daje też do myślenia, że kolej na Warmii i Mazurach jest potrzebna, skoro jest duże zainteresowanie podróżnych zwłaszcza w dni powszednie i szkolne, a także tym bardziej w okresach ferii i wakacji.

      Jeszcze na początku lat 90 – tych XX w. po zmianach ustrojowych, z Ełku do Olsztyna można było dojechać trzema szlakami, przez Korsze, Pisz i Orzysz. Jednak stopniowe zmiany ekonomiczne, organizacyjne przyczyniły się do ograniczeń w ilości rozkładowych propozycji dojazdu z Ełku do Olsztyna. Kursy pociągów skracano, a następnie likwidowano bezpowrotnie. Stacja Ełk posiadała wówczas własne składy osobowe, istniało zaplecze techniczne, funkcjonowała miejscowa lokomotywownia. Wprawdzie w Ełku już nie było wagonów piętrowych Bipa, nastały czasy pulmanów, to jednak przydzielono kilka Bdhpumn zwanymi „ Bohuny „, które kursowały z Ełku do Suwałk i do Białegostoku. Także i do Olsztyna przestały kursować wagony piętrowe, gdzie też Ełk miał swój obieg przez Szczytno, jednak z czasem stacja Olsztyn przejęła ten obieg i za pomocą pulmanów obsługiwała wszystkie rozkładowe kursy do i z Ełku. Przełom XX w. z XXI w.  całkowicie zmieniło obraz kolei w Ełku, Olsztyn i Białystok przejęły istniejące w Ełku infrastrukturę w raz z pracownikami, Olsztyn strefę pasażerska, a Białystok towarową. Powstały nowe spółki, zlikwidowano lokomotywownię, także i zaplecze techniczne (warsztat napraw wagonów osobowych i towarowych). Ograniczono ilość połączeń pasażerskich, kursy osobowe przejęły SZT, także z czasem spółka PKP IC zrezygnowała z wymiany lokomotyw w Korszach i Ełku. Lokomotywy spalinowe obsługują pociągi IC na trasie z Białegostoku do Olsztyna, jedynie para pociągów IC Biebrza jest poddana zmianie na stacji Ełk, z trakcji spalinowej na elektryczną i odwrotnie. Jednak obiegi lokomotyw spalinowych na odcinku z Ełku do Olsztyna i odwrotnie, nie zawsze są realizowane zgodnie z rozkładem jazdy, gdzie można było się przekonać w ubiegłym roku podczas wakacji. Przyjazd opóźnionego pociągu, od którego lokomotywa przechodziła na oczekujący już inny skład, powodowało opóźnienie kolejnego pociągu, a awaria lokomotywy spalinowej, to powodowało niemałe zamieszanie w realizacji rozkładowego odjazdu. Jeszcze, gdy funkcjonowała lokomotywownia w Ełku, to także bywały awarie lokomotyw, ale istniała możliwość wymiany lokomotywy. Na odcinku Ełk – Olsztyn można spotkać też i lokomotywy SU 42 lub SM 42 prowadzące składy IC, które mogą powodować opóźnienia, co przy linii jednotorowej skutkuje opóźnieniami innych składów.

        Obecnie trwa remont linii z Ełku do Piszu, a następnie z Piszu do Szczytna, może to odciąży linie przez Korsze, gdzie z Ełku ma dotrzeć elektryfikacja szlaku. Podróż pociągiem zmienia się z roku na rok, przybywa nowych, szybszych pociągów. Jednak Mazury i Podlasie są bladą plamą na mapie, wprawdzie mkną inwestycje z Centralnej Polski, ale nie należy zapominać o lokalnych szlakach z Ełku - do Gołdapi, do Czerwonki, do Suwałk, czy z Kętrzyna do Węgorzewa. Także i ze względów piękna Natury Mazur, powinno się przyczyniać do zwiększenia połączeń kolejowych, aby zachęcić do podróżowania pociągami, a przez to zmniejszyć ruch samochodów.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...